Video Fetva

Tesettürün ölçüsü

65626
03.08.2010

Tesettürün ölçüsü

Tesettür, kadınlar için kıyafet açısından kullanılan bir kavram. Tesettür, kadının vücudunu örtmesi anlamına kullanılıyor. Aslında erkek de tesettüre muhataptır. Çünkü tesettür Allahu Teâlâ’nın dininin avret olarak bize bildirdiği beden bölümlerinin gizlenmesi anlamına geliyor. Erkeğin de avreti var, kadının da avreti var. Erkeğin avret yeri diz kapağıyla göbek arasındaki yerdir ve yüzde yüz avrettir. Bayan için de yüz, el ve topuktan aşağısı ayaklar hariç her yer avrettir. Avretin örtülmesi Allah’ın emridir. Bir seçenek, tercih falan asla değildir. Allah emrettiği için tesettüre girilir. Erkek de kadın da buna muhataptır. Namazla, oruçla, zekatla, hacla hiçbir farkı yoktur tesettürün. Nasıl Müslüman namaz kılmadığı halde oruç tutuyorsa, bari beşte bir kârın olsun deniyorsa, aynı şekilde oruç tuttuğu, namaz kıldığı halde tesettüre girmeyen Müslüman için de bir zarar vardır. Diğeri bari kurtulmuş olsun deniyor. Yoksa tesettürle yani bayan ve erkeğin örtünmesiyle namazın bir farkı yok. İkisi de Allahu Teâlâ’nın emridir. Bayanların tesettürü, güzel giyinmeleri değildir. Tesettür asla moda olamaz. Tesettürün kendisi de tesettürü gerektirecek hale gelirse Allah’ın maksadı ve emri gerçekleşmiş olmaz. Tesettürden maksat, yani özellikle bayanın örtünmesinin istenmesi, yabancı gözlerin dikkatinden uzak kalmaya yöneliktir. Yani bir erkek bir bayana gözü iliştiğinde onun bayanlığıyla ilgili boyutu anlamıyor olması, hissetmiyor olması gerekiyor.
Eğer tesettür, bayanın üzerindeki cazibeyi artırıyorsa, bunun adı çarşaf bile olsa Allah’ın emrettiği tesettür diyemeyiz ona. Çünkü tesettürdeki ölçü; çarşaf, manto, pardösü, şalvar, herhangi bir şey değildir. Allah’ın emri çarşaf veya manto olarak isimlendirilemez. Allah, tesettürü emretmiştir. Tesettür, kadının erkeğin gözünden korunmasıdır. Bunu çarşaf sağlıyorsa Allah çarşafı emretmiştir, bunu pardösü sağlıyorsa Allah onu emretmiştir. Bunu herhangi bir yöresel kıyafet sağlıyorsa Allah bunu emretmiştir. Ama bir bayan, mesela çarşaf en yaygın kıyafet olarak tesettür kıyafeti bilindiği için çarşafı zikrediyorum, çarşaf giydiği halde vücut organları, dikkat eden bir erkeğin gözünde belli olacak kıvamda ise, gerek inceliği, şeffaflığı acısından ve gerekse darlığı açısından rüzgarlı bir yerde çarşafın aldığı şekil yüzünden vücut organları teşhir edilecek halde bulunuyorsa buna tesettür diyemeyiz, tesettür adıyla kullanılmış kıyafet diyebiliriz. Veya bir başörtüsü, renginden, üretimindeki teknik özelliklerden dikkat çekiyorsa bunun adı tesettür değildir. Çünkü Allahu Teâlâ’nın emrettiği başörtüsü veya çarşaf veya ayakkabı modeli değildir; bayanın gizlenmesidir. Bayanın erkeğin gözünden korunmasıdır. Bu, renk baskısıyla veya zorlamalarla daha cazip hale geliyorsa lütfen bunu tesettür olarak adlandırmayalım; Müslümanların tesettür adıyla zevklerini tatmin etmesi olarak adlandıralım.

Nureddin Yıldız