Video Fetva

Zorunlu hallerde haram

11056
07.03.2012

Zorunlu hallerde haram

Yaşadığımız hayatı hep aynı standartta sürdürmemizin mümkün olmadığı herkesin tahmin edebileceği bir gerçektir. Gerek gıdamızda ve gerekse konuşmamızda veya hayat olarak yaşadığımız, ihtiyacımız olan, yapmak istediğimiz herhangi bir şeyde Allah’ın bize çizdiği helal ve haram sınırlarını koruyamayacak durumda olabileceğimiz zamanlar, yerler mümkündür. Müslüman haramların haram olduğunu bildiği halde onlardan birisini yapmak zorunda kalabilir mi? Kalabilir. En büyük haramlardan normal haramlara kadar Müslüman Allah’ın yasaklarından bir yasağa bulaşabilir mi? Bulaşabilir. Günaha girer mi, suç işlemiş olur mu? Burada ayrıntıya girmemiz gerekiyor. Bir Müslüman, Müslüman olduğu halde Allahlın haramlarından bir haramı inkâr ederek, o haramın haram olduğunu kabul etmeyerek haram işleyecek olursa dinden çıkar, Müslümanlığı elinden gider. Bu birinci durum. İkinci durum, Müslüman Allah’ın haramlarından birisiyle karşılaşır, nefsine mağlup olur, şeytanın tuzağına düşer o haramı işlerse bu arada da boynu bükük olup, evet bu Allah'ın haramlarından bir haramdır, bunu yapmamam gerekirdi, cahillik ettim, Rabbim beni affeder diye tövbe umudunu canlı tutarsa, Allah’ın mağfiretine umut bağlarsa bu Müslümanın adı günahkârdır. Birinci Müslüman yani haramı yok sayarak, haram olduğunu kabul etmeyerek haram işleyen birisi haramdan dolayı değil, haramı inkâr ettiğinden dolayı dinden çıkmış olur. İkincisi ise harama haram olarak bir itirazı yoktur ama nefsine, şeytana mağlup olmuştur. Çevresine aldanmıştır. Ve Allah’ın haram ettiği şeylerden birini işlemiştir; hangisi olursa olsun bu haram, bu kişi dinden çıkmaz ama günahkârdır. Üçüncü durum, Müslüman asla haram işlemek istemiyordur. Hem haramın haram olduğunu biliyor, hem de ona yanaşmak istemiyor ama yaşayabilmek için, ayakta durabilmek için haramdan başka çaresi kalmamıştır. Bu Müslüman bilerek, isteyerek harama bulaşır ve günaha da girmez. Alkol örneği verebiliriz, faiz örneği verebiliriz. Alkol kesin haramdır, faiz kesin haramdır ama Müslüman alkolden başka hayatta kalacak bir çaresi olmadığını bilirse ve alkolün de onun hastalığına iyi geleceğini kesin olarak bilirse, dedikoduyla koca-karı laflarıyla değil, tıbbi veya bilimsel başka bir yolla alkolün onun hastalığına iyi geleceğini bilirse o normal su kullanır gibi alkolü kullanır ve günaha girmez, buna zorunluluk denmektedir. Aynı şey faiz için de geçerlidir. Faiz büyük bir haramdır, en büyük haramlardan biridir ama hamile hanımıyla, lohusa hanımıyla sokakta kalmış birisi için faiz mubahtır. Ama zorunluluk; ev değiştirmek, evi büyütmek, iş yerini değiştirmek değildir, hayatı yaşayamaz hale gelmektir.

Nureddin Yıldız