Fetva Meclisi Mobil Uygulama

Huzurevi işletmedeki İslami kurallar nelerdir?

Hocam yaşlı bakımevi açmayı düşünüyorum, yani genel bilinen adı ile huzurevi. Böyle bir işletme açmam ve bu işletmenin reklamını yapmam durumunda vebale girer miyim ve ek olarak bu işteki İslami ölçüler nelerdir?

Yaşlı bakımevi açmanızda dinen bir sakınca yoktur. Yaşlı insanlara bakmakla aynı zamanda çok faziletli bir iş de yapmış olabilirsiniz.
Yaşlı bakımevleri bugünkü hayat tarzının getirdiği önemli bir ticaret kaynağıdır. Özellikle merhametin ve aile bağlarının tahrip edildiği toplumlarda acil bir ihtiyaç durumuna gelmiş bulunmaktadır. İnsanların anne babalarına son zamanlarında hizmet etmeyi ağır ve gereksiz bir yük gibi görmeleri, ceplerindeki para ile o sorumluluktan kurtulabileceklerini zannetmeleri, ahireti bilmiyor olmalarından kaynaklanmaktadır. Ahiretin en çetin hesaplarından biri özellikle de yaşlılık zamanlarında anne babalara hizmet edemeyenler için olacaktır.
 
Yaptığınız işin helal ve değerli olması için şu hususlarda dikkatli olmanızı tavsiye ederiz:
 
a. Bu alanda belirlenmiş kurallara uymalısınız. Zira insanlık bugün, yaşlıların huzur içinde yaşayabilmeleri için nelere dikkat edilmesi gerektiği hakkında ciddi bir birikim sahibi olmuştur. Mevcut kurallar da umumiyetle bu bilimsel birikim üzerine kurulu olmaktadır. Açacağınız işletmede şu ayrıntının bulunmasını mecbur eden kurallar keyfi değildir.
 
b. Özellikle ona bakabilecek çocuğu olan yaşlıları almamaya dikkat etmelisiniz. Zira bakabileceği babasını veya annesini bakımevine götüren insanın yaptığı lanetli bir iştir. Onun laneti sizin bereketinizi götürebilir. Evet, sizin açınızdan bir vebal değildir bu ama önünüzdeki insana gösterilen tavır bir lanet nedenidir.
 
c. Bakımevinize aldığınız her insana “insan” olarak saygı göstermelisiniz. İnsan olduktan sonra Müslüman olması veya olmaması saygınlığını değiştirmez.
 
d. Kurallarınızda ve ekonomik ilişkilerinizde şeffaf olmalısınız. Bir tek yumurta bile söz konusu olan ise onu gerekli ise fatura edeceksiniz. O gerekliliği de şeffaf bir şekilde devlete ve müşterinize karşı belirlemek zorunda bileceksiniz kendinizi.
 
e. Yaşlılarla onlara bakanların ilişkileri hastalara bakan sağlık görevlilerinin ilişkileri gibidir. Nasıl tıpta erkeğe erkek, kadına da kadın baksın diyoruz ama zorunlu durumlarda zorunluluğun sınırları kadar ruhsatla hareket ediyorsak sizde de kural erkek/kadın açısından böyle işletilmelidir. Erkek müşterilerinize erkekler hizmet etmelidir. Aksi olması durumunda ise bunun bir zorunluluk olduğu, zorunluluğun da dar sınırlar içinde ve geçici olabileceğini bileceksiniz. Bu kuraldan anlaşılacağı gibi bayanlar ve erkekler için farklı ortamlarda yaşlı evi oluşturulması gerekmektedir.
 
f. Gıda konusunda kuralların belirlediği hassasiyeti göstermeniz yanında helal gıda hassasiyeti de göstermelisiniz. Müşterilerinizin midesine inebilecek haram bir lokmadan mesul olursunuz.
 
g. Müşterilerinize Müslüman olmalarını, ibadet yapmalarını emredecek değilsiniz ama onlara ibadet yapmaları yönünde teşvikte bulunmanız, ibadet yapmalarını kolaylaştıracak ortamlar ve fırsatlar oluşturmanız, bunun için özel şefkat sahibi görevliler belirlemeniz çok önemli bir ayrıntıdır. Sizin elinizde iken Rabbine ibadetle son anlarını yaşayan insanların bulunması sizin için büyük bir kazanç olur.
 
h. Yaşlıları küçük çocuk gibi kabul eden şefkatiniz olmadıkça böyle bir işi sevap kazanacağınız bir iş olarak yapamazsınız. İnatçı, huysuz, yaramaz bir çocuk gibi görüp o çocuğun üzerinde titizlik gösteren anneye benzemelisiniz ki sevap kazanasınız. Aksi durumda ise belki helal kazanmakla sınırlı bir iş yapmış olursunuz. Hâlbuki siz helal kazancın yanında sevap da kazanmalısınız, yapacağınız iş öyle bir iştir. Bu ince düşünce sizde ve çalıştıracağınız bütün personelinizde olmalıdır. Zira personelinizden de siz mesulsünüz.
 
i. Yaptığınız işten dua almaya bakınız. Ağzı salyalı da olsa yaşlıların duası duadır! Müslüman olmayan birisi de olsa duası duadır!
Hayır ve bereket kapınız olacak bir işe muvaffak olmanızı dileriz. Allah yardımcınız olsun.